Monday, September 6, 2010

BUAH SELENDANG

sumber http://sepakminang.blogspot.com

Apabila kami diperkenalkan dengan buah Selendang, hati berasa semacam sahaja dengan istilah ’selendang’ tersebut. Selendang biasanya dikaitkan dengan sifat perempuan yang berwatak lemah lembut dalam sebarang tindakan. Kalau diertikan pada istilah bahasa, selendang membawa maksud kain panjang yang digunakan untuk menutup bahagian kepala iaitu leher atau bahu. Kalau dilihat pada hasil buah ini jelas dapat kita hubung kaitkan istilah selendang dengan pergerakan silat kita. Tangan pasangan kita sememangnya diletakkan atas bahu. Badan pasangan adalah berkeadaan rapat sesama mereka.

Ketika masuk dengan Kaedah A, proses awalnya sama seperti Kidung Kiri. Proses akhirnya sama dengan pecahan kedua Gayung Petani. Hal yang demikian adalah meliputi gerak tangan dan kaki. Melakukan buah ini memerlukan keberanian, keyakinan dan kebolehan diri tanpa ragu-ragu ketika kita gelek ke dalam. Penuntut yang ragu-ragu akan menampakkan elakan badan ketika membuat buah. Tugas Jurulatih ialah memberi teguran. Ulang penumbuk hingga penuntut itu mempunyai keyakinan.

Seperti Kidung Kiri, perhatikan juga gerak kaki. Kaki kanan tetap mantap pada posisi asal. Jika beralih tempat ketika melakukan buah, berhentikan tumbukan. Arah pesilat tersebut tumbuk semula. Biar berkali-kali. Namun begitu, saya percaya. Buah Kidung Kiri telah memantapkan pergerakan penuntut kita. Kalau masih kurang mantap, bermakna penuntut kita itu dalam golongan yang perlu diberi perhatian.

Kita akui bahawa, setiap buah itu ada penekanannya yang tersendiri. Mengambil Kaedah A pada buah selendang tidak memerlukan tetakan pada tangan pasangan. Gerak Kaedah A pun agak berlainan sikit. Tidak berhenti dekat dengan badan kita. Dalam proses pergerakan tangan kiri pesilat yang menepis, tangan kanan terus memegang pergelangan tangan. Apabila tangan pasangan diletakkan atas bahu, tangan kiri pesilat telah berada pada badan pasangan dengan cara tangan diluruskan. Semua pergerakan berlangsung dalam proses yang bersepadu dan berterusan. Tidak ada mana-mana gerak yang ’bermalam’. Semua pergerakan dalam proses yang dinyatakan di atas adalah merupakan gerak yang diberi penekanan utama. Kemudian barulah lihat gerak-gerak seterusnya seperti terkandung pada pelajaran kita.

Setelah kaki betul-betul berada di belakang pelipat, maka buatlah jatuhan. Badan pesilat adalah tetap berada dalam keadaan tegap dan tegak. Jangan bongkok. Tangan kiri pesilat yang mengunci pergerakan badan pasangan, tetap berada dalam keadaan lurus dan genggam tangan. Sejauh mana tangan kiri pesilat menekan ke belakang badan pasangannya. Semuanya terletak pada tindak balas atau riaksi pasangan. Lagi ke belakang maka lagi baik.

Ketika jatuhan, jangan biarkan kaki kanan pesilat kita beralih tempat. Di mana kaki memijak maka di situlah pesilat itu membuat jatuhan. Jatuhan Buah Selendang ini nampak mudah, akan tetapi memberi ruang pada pasangan untuk membuat tindakan. Oleh itu, ada masanya saya menumbuk pesilat untuk mereka buat buah Selendang. Ketika jatuhan, tangan kiri saya akan cuba bertindak meraba muka pesilat berkenaan. Jika tangan boleh sampai ke mukanya maka bermakna kuncian gerak badan tidak membawa erti. Perbaiki kuncian lagi dan lagi.

Satu lagi persoalan yang mungkin timbul ialah ketika tangan kanan pesilat meletakkan tangan pasangan atas bahu. Perbuatan meletakkan tangan di atas bahu memerlukan teknik yang betul. Tangan pasangan perlu berada dalam posisi sikunya di bawah. Hal yang demikian membolehkan kita menarik tangan tersebut ke bawah dan memberi rasa sakit padanya. Gerak kita yang sedemikian juga dapat menyekat pasangan daripada melilit leher kita sendiri.

Setelah jatuhan, pesilat akan diarah supaya tangan yang memegang tangan kanan pasangan membuat gerakan melurut bagi mendapatkan jari. Teknik membuka genggaman tangan pasangan juga kerap kali mendatangkan masalah kepada pesilat. Bantu mereka dengan teknik membuka genggaman yang betul.

Persoalan yang timbul ialah keperluan kita melurut tangan bagi mendapatkan jari pasangan ketika tangan diletak atas bahu. Perbuatan tersebut hanya terdapat pada buah Selendang, tidak terdapat pada buah yang bersamaan dengannya dalam konteks memegang pergelangan tangan ketika tangan pasangan berada di bahu. Bandingkan dengan buah Terlak. Pada hal buah Terlak juga memerlukan pegangan tangan ketika tangan pasangan berada di bahu kecuali pertunjukan menggunakan senjata. Mungkin ada alasan-alasannya kenapa buah Terlak tidak memegang ’hujung tangan’. Alasan terbaik adalah kerana sifat buah Selendang itu sendiri yang memerlukan pegang hujung tangan hingga mendapatkan jari pasangan. Nama pun Selendang. Jawapan mudah. Fikirlah sendiri.

Walau bagaimanapun, pada pemerhatian saya, buah Selendang ada bahayanya jika diambil sambil lewa. Kalaulah pasangan kita menjatuhkan lutut kirinya semasa pesilat membuat jatuhan maka buah Selendang kurang kemenjadiannya. Tetapi, dengan cara hujung tangan pasangan dapat dipegang, maka bolehlah kita jadikan hujung tangan itu umpama ’gear’ bagi mematikan gerak balas pasangan. Dalam kelas kemahiran akan dimahirkan gerak yang sedemikian.

Sekian setakat ini. Sambung lagi.

No comments:

Post a Comment