Saturday, September 18, 2010

BUAH HEMPUK

*sumber sepakminang.blogspot, one of buah favourite sbb byk applikasinya.

Buah hempuk adalah merupakan buah terakhir dalam senarai yang diajar kepada kami. Buah ini juga sangat popular dan mendapat tepukan dalam pertunjukan. Perbuatan menumbuk bahagian penyawa setelah jatuhan amat mencemaskan penonton. Pandai pulak pasangan silat yang kena tumbukan melakonkan diri. Nampak macam kena betul-betul.

Pada zaman saya, setiap kali pertunjukan pisau dan tongkat maka perlu dilibatkan buah Hempuk. Buah Hempuk sangat sesuai digunakan ketika musuh menyerang dari bahagian atas dengan menggunakan senjata pendek terutamanya pisau dan tongkat.

Berdasarkan istilah, hempuk dikaitkan dengan istilah menghempuk yang membawa makna membantingkan atau menghempaskan sesuatu. Kerap kali perkataan hempuk dikaitkan dengan perasaan panas baran. Hal yang demikian dapat digambarkan dengan kata-kata, " Jangan kacau aku. Nanti aku hempuk kepala kau, baru tahu."

Dalam konteks buah Hempuk, dalam silat kita masih boleh dikaitkan antara perbuatan melakukan buah ini dengan makna istilah. Buah yang bermula dari atas hingga berakhir ke bahagian bawah, boleh dikaitkan dengan kaedah 'hempuk'. Namun begitu, cubalah kait-kaitkan sendiri.

Buah Hempuk menggunakan Kaedah D. Buah inilah satu-satunya buah yang menggunakan kaedah D apabila kita diserang di bahagian atas. Ketika mengambil buah ini, tangan kiri dan tangan kanan serta kaki kiri kita akan bergerak secara serentak dan bersepadu dalam satu proses. Seperti yang selalu saya tegaskan, mana dulu dan mana kemudiannya amat sukar dikesan melalui mata kepala. Perbezaannya adalah ketika. Saya selalu ulang-ulangkan kenyataan ini agar para pesilat dan Jurulatih khasnya, benar-benar memahami dan menghayati konsep itu. Pengulangan ayat-ayat tersebut samalah dengan apa yang diulang dengar pada saya dulu.

Tangan kiri pesilat mestilah menolak siku kanan pasangan, manakala tangan kanan akan memegang bahagian kaki kanan pasangan kita. Kaki kiri persilat yang mara ke depan akan memasak kaki kiri pasangan. Pasakan pada kaki pasangan kita tersebut adalah tersangat banyak faedahnya. Saya akan buat penjelasan dalam bahagian akhir tulisan ini.

Buah ini juga tidak ada pukulan pada pelajaran asas melainkan pada jatuhannya. Pukulan pada jatuhannya amat berbahaya di bahagian penyawa. Selalunya acah sahaja dengan satu pukulan yang genggam tangan. Tangan tidak dibuka. Nanti orang kata pukulan meraba. Mungkin enak juga rasanya pada geng yang suka membelakangkan badan.
Pernah berlaku, buah ini dipecahkan menjadi dua, gara-gara angka dua puluh satu. Buah Hempuk menjadi buah yang kedua puluh dan pecahannya menjadi buah dua puluh satu. Hal yang demikian kerana buah Kuntau Kiri Gantung dijadikan buah yang kesembilan. Bagi pecahan kedua Hempuk, jatuhannya adalah berbeza sekali. Kaedah D yang digunakan itu, disertai dengan perbuatan pesilat menolak dan menangkap siku kanan pasangannya. Ketika berlaku perbuatan menolak siku, tangan kanan akan mengenakan pukulan di bahagian rusuk pasangan. Proses seterusnya, pesilat akan membuat jatuhan seperti buah kuntau kiri. Nampaknya pelajaran pecahan itu tidak kekal lama. Akhirnya, pecahan kedua dimansuhkan. Semuanya gara-gara dua puluh satu.

Setelah itu diganti pula dengan senarai baru buah SC. Jelas menunjukkan bahawa prinsip mengekalkan angka dua puluh satu telah menjadi satu ketetapan. Maka dimasukkan buah Luncur dan Siku Potong. Saya kurang pasti tentang kemasukan buah-buah tersebut, hasil cadangan siapa dan sejak bila serta di zaman mana. Setahu saya ketika masih berada di pusat, perubahan buah tidak ada. Saya hanya ketahui adanya penambahan buah apabila datangnya pesilat luar meneruskan pelajaran Silat Cekak di Cawangan saya. Terperanjat juga. Tidak pernah berbincang, tiba-tiba telah ada. Mana punca kuasanya. Malas nak tanya. Tapi bila disebut istilah luncur maka tergambar perbuatan luncur di samudera luas. Ramai yang meluncur ketika berselerak duyung dan dugong.

Dalam tulisan ini saya tidak memasukkan perbincangan tentang kedua-dua buah baru tersebut. Buah Luncur dan buah Siku Potong. Hal itu kerana semasa saya belajar dulu, kami tidak diajar buah-buah berkenaan sebagai mata pelajaran asas dan jatuhan. Malah ada Jurulatih ketika itu yang berkata betapa buah Luncur telah diketepikan kerana kurang praktikal. Buah Siku Potong ada juga kepentingannya. Tapi dikatakan sebagai asas untuk pelajaran lading. Tidak sesuai dimasukkan dalam senarai buah jatuh. Sabar sahaja. Sampai masa maka buah Siku Potong akan diajar pada pesilat.

Saya sendiri pernah bertanya Ustaz tentang buah-buah yang telah diprosesnya hingga terkeluar daripada senarai pelajaran. Banyak yang saya faham. Ketika memimpin kelas latihan, terutamanya pada masa kelas kemahiran, baru disentuh buah-buah yang terkeluar buat pengetahuan. Buah Luncur dan buah Rasa, saya jadikan latihan kemahiran. Tarafnya sama dengan Gayung Petani iaitu menanti gerak lawan. Walau bagaimanapun gerak lawan pada Gayung Petani telah diaturkan. Tapi akhirnya ada pulak pecahanan yang dibuang. Namun begitu, tindak balas pada buah Luncur dan buah Rasa, ada sikit kebebasan. Pasangan bebas membuat gerakan. Perkara pentingnya ialah para pesilat berupaya mematikan gerak tindakan pasangannya berdasarkan asas buah-buah berkenaan. Ada fokas pelajaran.

Begitupun, semasa latihan buah-buah SC berdasarkan sukatan pelajaran, buah Luncur tetap diketepikan. Buah Luncur yang ada sekarang ini, fokasnya pun saya tak faham. Perbuatannya, setakat masuk memegang pasangan tanpa ada apa-apa riaksi gerak dari pasangan. Kalau begitu kaedahnya maka buah Luncur amat sesuai untuk mereka yang sedang bercinta. Rapat badan dan rapat muka. Tak payah buat apa-apa. Tapi tangan kanan elok juga dialihkan ke dada. Barulah nampak bahagia dan ada tujuannya. Potong pun tak guna. Sedap rasanya. Cadangan sahaja.

Dalam tulisan ini rasanya tak perlulah saya beri penekanan utama tentang buah-buah tersebut. Mungkin saya hanya akan sentuh ketika membincangkan buah-buah yang telah kita ketepikan termasuk buah Rasa dan buah Sengkak dalam satu tajuk yang khusus. Itupun masih terikat dengan kaedah IT.

Berbalik semula pada buah Hempuk. Ketika kaki kiri pesilat membuat jatuhan dengan mengenakan lutut pada pelipat, pasak yang dibuat jangan dibuka dengan sewenang-wenangnya. Biarkan pasak tersebut hingga kita membuat jatuhan. Perbuatan memasak kaki pasangan kita ada gunanya. Tidak mungkin kita diajar dengan begitu sahaja tanpa ditunjukkan gunanya. Saya sendiri akan menunjukkan tindak balas musuh apabila ditanya. Saya buktikan betapa pasakan tersebut sangat bermakna kerana pasakan itu akan memelihara kesejahteraan dan keselamatan kita semasa membuat buah Hampuk jika berhadapan dengan musuh.

Tapi ada juga antara Jurulatih yang telah lupa kaedah memasak. Maklumlah. Pasak memasak kerja orang jantan. Silat kita pun silat jantan. Penumbuk silat kita pun penumbuk jantan. Kalau hilang atau lemah sifat jantan, mana bisa buat pasakan. Hanya mampu buat himpitan. Tapi tidak ada kesudahan. Sedapnya kurang.

Ketika membuktikan kehebatan buah-buah SC, Jurulatih perlu mempunyai pengalaman dan pengetahuan yang luas. Pembuktian tersebut perlulah secara praktikal. Seperti yang saya katakan terdahulu, gerak persilatan Melayu sangat suka mengereng atau menggelek. Ketika itulah mereka akan bertindak. Tindakan mereka adalah dari pelbagai sudut bagi maksud melepaskan diri. Buah Hempuk yang kita lakukan masih boleh diberi tindak balas oleh pesilat-pesilat yang lain. Saya pernah mengalaminya. Nasib baik kita ada perbuatan memasak kaki. Tindak balas lawan sangat mudah diatasi. Ketika itu tergambar betapa hebatnya Guru Utama Ustaz Hanafi. Pelajaran yang disusunnya ada tujuan dan bukannya dibuat sesuka hati. Gerak mencuba mereka itu, senang disekat. Jelas sekali betapa hebat pasak yang kita lakukan. Jangan diabaikan prinsip ini ketika membuat buah Hempuk. Itupun pada mereka yang mengerti.

Sekian setakat ini.

No comments:

Post a Comment