Thursday, January 8, 2009

Ipoh Trip1

Jumaat lalu aku ke Ipoh, atas urusan di Veterinary Research Institute yg terletak di Jalan Sultan Azlan Shah. Hari pertama bekerja 2009 sudah kena out-station, tapi ok jugak, kalu masuk opis tentu aku termangu2 macam kucing kena jentik telinga...
Aku bertolak dari rumah pukul 8:30 pagi terus hantar wife dulu ke opis beliau di Kelana Jaya then terus keluar ke lebuhraya utara-selatan melalui tol kota damansara.
Dalam pukul 10 aku dah lepas bidor, masa tu aku bukak radio, keluarlah satu lagu nasyid yg aku tak ingat pun tajuknya(selalu dgr zaman sekolah dulu), tapi version ni dah dinyanyikan oleh Hijjaz. Lagunya macam ni

Rasulallah dalam mengenangmu
Kami susuri lembaran sirahmu
Pahit getir perjuanganmu
Membawa cahaya kebenaran

Engkau taburkan pengorbananmu
Untuk umatmu yg tercinta
Biar terpaksa tempuh derita
Cekalnya hatimu menempuh ranjaunya

Tidak terjangkau tinggi pekertimu
Tidak tergambar mulianya akhlakmu
Tidak terbalas segala jasamu
Sesungguhnya engkau Rasul mulia
Tabahnya hatimu menempuh dugaaan
Mengajar erti kesabaran
Menjulang panji kebenaran
Terukir namamu didalam Al-Quran

Rasulallah kami umatmu
Walau tak pernah melihat wajahmu
Kami cuba mengingati mu
Dan kami cuba mengamal sunnah mu

Kami sanjung perjuanganmu
Walau kami dicaci dihina
Tapi kami tak pernah kecewa
Allah & Rasul sebagai pembela
a

aku pun ikut menyanyikan lagu ni... selepas beberapa ketika tiba2 mata terasa basah, kemudian aku menangis tanpa dapat dikawal... Alhamdulillah, dalam bermacam kesilapan yg aku lakukan beberapa tahun ini, Allah(SWT) masih melembutkan hati ini...

Allah & Rasul sebagai pembela

No comments:

Post a Comment