Wednesday, March 16, 2011

Bertemu kulaan

Petang tadi pergi gunting rambut di Sri Aman Hilir.
Borak2 dgn tukang gunting tu rupa2nya 'kulaan'.Namanya Pak Usop Gunting.
Sihat orangnya walaupun dah berusia 75 tahun.
Banyak perkara yg dibualkan diantaranya pasal 13 Mei, pati sendeng dan sebagainya..

Sebelum aku beredar pakcik tu bagi aku dua hadiah sebagai tanda silaturrahim; yg pertama ialah 'buah kereta'. Bila aku tanya kenapa dipanggil buah kereta, penjelasan beliau; asalnya buah ini tidak bernama, dipanggil buah kereta kerana pergerakan tgn seperti memusing stereng kereta & kaki spring mcm tekan pedal minyak. Layan je lah.. ;p

Hadiah kedua adalah sebuah uncang. Didalamnya ada 5 jenis kayu; tas jantan, tas betina, suluh bertam, buloh tumpat & raja kayu..
Bila aku tanya kayu ni untuk apa, dia cakap "kau carilah kat google, aku yg sekolah pondok ni pun tau guna internet". Sabar je.. nasib baik kulaan.

Wassalam

Sent from HTC Artemis

1 comment:

  1. naah....tahaga jua ulun kulaan disini!
    arai babanar.

    ReplyDelete