Wednesday, February 9, 2011

Silat Minangkabau Part1



Walaupun aku bercita2 nak mempelajari Seni Buah Pukul (Pukulan Mat Kelang khususnya), tapi masih belum ada rezeki nampaknya. Yang aku belajar akhirnya ialah Silat Minangkabau.
Minggu lepas pada malam tahun baru cina secara rasmilah aku menjadi murid kepada Pak Lang Kotey, guru tua silat minangkabau di Kampung Chepor Hilir, Kota Tampan.

Pada malam itu aku diajar 7 buah perdu didalam silat minang. Buahnya sangat ringkas tetapi merbahaya kerana ia fokus kepada teknik mematahkan sendi lawan. Buah yang pertama sebijik sama dengan Kuntau Kiri dalam Cekak.

Apa yang menarik adalah teknik melapis apabila serangan kita ditangkis, penuh dengan muslihat & gerakan yang tak disangka. Pada aku silat minangkabau ini sangat mirip dengan Silat Sendeng.

Juga diajar teknik 'Sepak Minang', satu istilah yang popular selama aku belajar Cekak. Sepak Minang yang diajar Pak Lang Kotey sangat pantas, ia dilancarkan secara spring, tidak kira mengena atau tidak ia akan ditarik semula.

Insyaallah akan diupdate lagi..

*terkasima membaca cerita 'Raja Buah Pukul dr Selatan'.. biasanya orang nak mengaku pakar pun tak berani.

4 comments:

  1. sangat berminat dalam ilmu beladiri tetapi keadaan tidak mengizinkan saya mempelajarinya...!

    ReplyDelete
  2. salam.. ilmu yg baik itu memang banayak halangan untuk mempelajarinya

    ReplyDelete
  3. apakah??? - *terkasima membaca cerita 'Raja Buah Pukul dr Selatan'.. biasanya orang nak mengaku pakar pun tak berani.

    ReplyDelete