Thursday, April 18, 2013

Ismul A'zam

Diriwayatkan seorang pemuda berguru pada gurunya yg soleh, lalu suatu ketika ia diperintah gurunya membeli beberapa barangan dipasar, dan ia kembali dengan wajah marah dan meminta pada gurunya Ismul A’zam, yaitu Nama Allah Yang Maha Agung yg jika seseorang berdoa dg memanggil Allah dg nama itu maka pasti doanya dikabul, tentunya tak sembarang orang mengetahuinya.


Gurunya bertanya, kalau kuberi kau Ismul A’zam, apa yg akan kau lakukan?, ia berkata : aku tadi melihat seorang lelaki tua yg membawa kayu bakar dari hutan untuk dijual dipasar, lalu seorang tentera membeli semuanya dan tak membayarnya, ketika lelaki tua itu menagih wangnya maka beliau ditolak hingga terjatuh dan tentera bersenjata itu lalu pergi.

Gurunya berkata : kalau kuberi kau Ismul A’zam apa yang akan engkau lakukan? muridnya berkata : aku akan berdoa kepada Allah agar lelaki tua itu memdapat pertolongan Allah dan tentera itu diberi musibah dan bala atas kejahatannya.

Gurunya bertanya : Cuba ceritakan ciri ciri lelaki tua yang engkau lihat dipasar itu?

Muridnya menceritakannya, maka gurunya berkata : muridku, lelaki tua itu guruku, dia lebih tahu tentang Ismul A’zam, dia boleh berdoa pada Allah untuk mencelakai tenteraa itu, tapi demikianlah orang yg solehh, semakin tinggi darjatnya ia semakin merendah diri & bersabar. SubhanAllah.

No comments:

Post a Comment